Dowiadujemy się tego z pisma Krzysztofa Borysa, prezesa Geobidu, kierowanego do klientów firmy (powiatów) w 2024 r., które opublikował na swoim blogu Waldemar Izdebski. Czytamy w nim m.in., że spółka wstrzymała wdrożenie usługi WMS publikującej dane RCN, gdyż w jej ocenie „w sposób rażący narusza ona poszanowanie prywatności obywateli wynikające z art. 47 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej. Problemem jest prezentacja transakcji bezpośrednio na działce lub budynku/lokalu, którego ta transakcja dotyczy”.
W związku z tym Geobid, aby „rozwiać opisane powyżej wątpliwości”, wystąpił do Rzecznika Praw Obywatelskich, Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii z prośbą o stanowisko.
Ponieważ cytowane pismo do powiatów datowane jest na październik 2024 r., postanowiliśmy dowiedzieć się, czy wspomniane wyżej organy przestawiły już swoje stanowiska.
GUGiK na dzień publikacji tego artykułu jeszcze nie udzielił nam odpowiedzi, natomiast Biuro RPO poinformowało nas, że sprawa jest w dalszym ciągu analizowana i „do chwili obecnej Rzecznik nie zajął stanowiska merytorycznego, które podlegałoby udostępnieniu w trybie ustawy o informacji publicznej”.
Ciekawy zestaw dokumentów otrzymaliśmy natomiast z Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Dowiadujemy się z nich o wystąpieniach Krzysztofa Borysa z 25 września 2024 r. i 16 stycznia 2025 r. (ponaglenie), które dotyczyły „likwidacji usługi WMS publikującej dane Rejestru Cen Nieruchomości oraz wprowadzenia zmian w rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (…) polegających na uchyleniu § 40 ust. 11–12 i załącznika nr 10”, a także o petycji z 13 marca 2023 r. dotyczącej tej samej kwestii.
Petycja ta została rozpatrzona negatywnie i w uzasadnieniu MRiT podał m.in., że „obecnie pozyskanie danych z RCN odbywa się zarówno poprzez złożenie (…) wniosku, jak i za pośrednictwem usług sieciowych. Należy jednak wskazać, iż przedmiotowa usługa nie tworzy nowego zbioru danych, a jedynie ułatwia szybkie odnalezienie interesujących danego użytkownika informacji w RCN, poprzez wizualizację na mapie transakcji przypisanych do poszczególnych nieruchomości”.
Dalej resort przypomniał, że dostęp do danych RCN nie podlegał żadnej reglamentacji od momentu wejścia w życie rozporządzenia z 9 lipca 2014 r. ws. udostępniania materiałów PZGiK…, a zatem dostępność danych z RCN nie zmieniła się w związku z wydaniem skarżonego rozporządzenia ws. EGiB.
Na koniec zaś ministerstwo przyznało, że „zgłoszone (…) problemy są pierwszym i jedynym pisemnym wystąpieniem, które sygnalizuje, iż obowiązujące przepisy z zakresu udostępniania danych z RCN mogą się przyczyniać do naruszenia gwarantowanego w Konstytucji RP prawa do prywatności”.
W odpowiedzi na pisma z 25 września 2024 r. i 16 stycznia 2025 r. MRiT podtrzymało swoje stanowisko wyrażone w petycji.
Być może wpłynęło to na zmianę podejścia Geobidu do udostępniania danych z RCN za pomocą usług sieciowych. Jak bowiem wynika z innego pisma opublikowanego przez Waldemara Izdebskiego na swoim blogu, spółka planuje uruchomić usługi RCN w powiatach na przełomie lipca i sierpnia 2025 r.
AKTUALIZACJA z 12 czerwca 2025 r.
Główny Urząd Geodezji i Kartografii poinformował nas 11 czerwca br., „że w 2024 r. do Głównego Geodety Kraju nie wpłynęło wystąpienie p. Krzysztofa Borysa adresowane bezpośrednio do Głównego Geodety Kraju (GGK) dotyczące zapytania: »czy przepisy rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków w zakresie publikacji usług WMS i WFS z Rejestru Cen Nieruchomości naruszają art. 47 Konstytucji RP«.
W zakresie ww. zagadnienia Główny Geodeta Kraju wypowiadał się, udzielając odpowiedzi na pismo Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), natomiast do p. K. Borysa nie była kierowana bezpośrednia odpowiedź w tej sprawie”.
AKTUALIZACJA z 13 czerwca 2025 r.
Na stronie firmy Geobid 11 czerwca br. ukazał się wpis prezesa firmy Krzysztofa Borysa, w którym podtrzymuje on zawarty we wcześniejszych wystąpieniach pogląd, że usługa WMS RCN „w sposób drastyczny narusza (…) konstytucyjne prawo do prywatności obywateli wynikające z art. 47 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej”.
Podkreśla, że zapewniana przez usługę dostępność może m.in. „prowadzić do napięć sąsiedzkich – przykładowo, jeżeli okaże się, że ktoś oferował wyższą cenę, a mimo to nieruchomość została sprzedana komuś innemu”.Krzysztof Borys sugeruje też, aby w kontekście całej sprawy zadać sobie pytanie: „Czy jeśli sprzedam swoją działkę, to chcę, aby każdy mógł łatwo sprawdzić, kiedy i za ile ją sprzedałem?”.
Z pełną treścią wystąpienia prezesa Geobidu można zapoznać się TUTAJ.
AKTUALIZACJA druga z 13 czerwca 2025 r.
W piśmie z 12 czerwca br. – będącym odpowiedzią na wystąpienie Waldemara Izdebskiego ws. usług powiatowych RCN – ZGGK dr inż. Anna Bober stwierdziła m.in., „że niedopuszczalna jest sytuacja, w której firma informatyczna, dostarczająca oprogramowanie do prowadzenia rejestru, dokonuje interpretacji przepisów prawa, wydaje stanowiska w tym zakresie i przypisuje sobie kompetencje organu poprzez samowolne zmiany w sposobie prowadzenia rejestru i udostępniania danych, np. poprzez ograniczenia w zakresie informacji udostępnianych w usługach sieciowych lub całkowite zaniechanie publikacji tych usług”.
W pełną treścią pisma ZGGK można zapoznać się na blogu Waldemara Izdebskiego.