Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
2019-04-18 | GIS, Mapy, Software

Warszawa chce wdrożyć innowacyjne e-parkowanie

Kierowcy będą mogli szybciej znaleźć miejsce do zaparkowania w centrum Warszawy. Drogowcy ogłosili dialog konkurencyjny na wprowadzenie systemu informacji parkingowej. Mobilna aplikacja obejmie aż 30 tys. miejsc postojowych i będzie jednym z pierwszych takich systemów na świecie.


Ilustracja: Warszawa chce wdrożyć innowacyjne e-parkowanie <br />
ukosne.um.warszawa.pl
ukosne.um.warszawa.pl

– Wprowadzamy rozwiązania smart city, które usprawniają transport w mieście. W ubiegłym roku rozpoczęliśmy modernizację Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem, który zapewnia płynność i bezpieczeństwo ruchu na stu newralgicznych skrzyżowaniach w całym mieście. Kolejną innowacją będzie e-parkowanie, które realizujemy w ramach Wirtualnego Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego – mówi Robert Soszyński, wiceprezydent stolicy.

E-parkowanie zmniejszy korki i smog

W systemie znajdzie się mapa wolnych miejsc postojowych w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Specjalne czujniki lub kamery będą na żywo sprawdzać, czy w danym punkcie stoi już auto. Kierowcy za pomocą mobilnej aplikacji szybko sprawdzą najlepszą trasę do celu oraz zapłacą za parkowanie.

Dzięki dynamicznej informacji parkingowej użytkownicy zaoszczędzą czas i paliwo (według szacunków nawet 1,5 tys. zł rocznie). Spadnie też emisja dwutlenku węgla i innych szkodliwych substancji. E-parkowanie ma również poprawić sytuację komunikacyjną w centrum. Kierowcy, zamiast jeździć wokół budynku tracąc minuty na poszukiwanie miejsca postojowego, mogą skorzystać np. z sąsiedniej ulicy. Pozwoli to na równomierne wykorzystanie miejsc w SPPN i ograniczenie liczby samochodów. Dziś auta krążące stanowią nawet 20-30% ruchu w centrum stolicy.

Projekt będzie realizowany dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej w ramach Wirtualnego Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego. Do systemu dołączy też Legionowo, Marki, Pruszków, Radzymin, Ząbki. Stolica dostała 17 mln zł dotacji unijnej na uruchomienie i obsługę systemu w latach 2020-2026. Choć dofinansowanie zakłada ok. 10 tys. miejsc w systemie, decyzją Rady m.st. Warszawy projekt ma objąć łącznie 30 tys. punktów postojowych (pozostałe środki są uwzględnione w budżecie miasta na kolejne lata).

Pionierski projekt

Dla kierowcy cały projekt może się wydawać prosty – aplikacja sprawdza dostępność miejsc i wskazuje, które z nich są wolne. Nie jest to jednak tak proste jak w przypadku garaży kubaturowych, gdzie zajętość miejsc może weryfikować szlaban na wjeździe. Aby system mógł objąć np. strefę płatnego parkowania, konieczne jest zmapowanie wszystkich ulic i wyposażenie ich w urządzenia monitorujące. Wyzwaniem będzie zapewnienie bieżącej aktualizacji danych przekazywanych mieszkańcom. W ciągu roku w samym centrum organizacja ruchu zmienia się kilkaset razy, czasowo bądź na stałe, dlatego wraz z systemem powstanie cyfrowa baza danych aktualizowana w czasie rzeczywistym. W aplikacji uwzględnione zostaną remonty i czasowo zamknięte ulice.

Założenia projektu są pionierskie – jak dotąd tylko kilka miast na świecie może się pochwalić podobną innowacją, większość systemów informacji parkingowej w miastach skupia się wyłącznie na prowadzeniu ruchu do publicznych garaży podziemnych. W Warszawie taka opcja również będzie możliwa, jednak podstawę systemu stanowią miejsca przyuliczne. Wdrożenie tak dużego i pionierskiego systemu wymaga czasu i odpowiedniego przygotowania. Testy czujników w miejskich warunkach były prowadzone w latach 2016-2017 i potwierdziły skuteczność urządzeń. Warszawscy drogowcy przeprowadzili następnie dialog techniczny z potencjalnymi dostawcami sprzętu. Na tej podstawie miasto wystąpiło o przyznanie dotacji unijnej na realizację projektu.

– Mamy zapewnione finansowanie, dlatego rozpoczynamy kolejny etap prac. Ogłosiliśmy właśnie tzw. dialog konkurencyjny, który poprzedzi wybór dostawcy i operatora systemu. Firmy będą mogły zgłosić swoje uwagi do szczegółów zamówienia – mówi Robert Soszyński, wiceprezydent stolicy.

Na podstawie sugestii przedsiębiorców zostanie opracowany ostateczny zakres projektu. Następnie wykonawcy zostaną zaproszeni do składania ofert. W planach firma będzie wyłoniona pod koniec tego roku. Realizacja projektu, obejmująca zaprojektowanie i aplikacji, przygotowanie bazy danych oraz zakup i montaż sprzętu w całej strefie, może potrwać około dwa lata.

– Liczymy, że taki innowacyjny projekt zainteresuje potencjalnych wykonawców, którzy wraz z nami wprowadziliby tę potrzebną, ale i nowatorską usługę – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich m.st. Warszawy.

Źródło: Urząd m.st. Warszawy


«« powrót

Udostępnij:
udostępnij na Facebook
   

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

Wystarczy za kazdorazowy wjazd do centrum od 8-18 kasować 5 zł jak np w Wielkiej Brytanii, płatne po wykrywanych tablicach. Gwarantuję że miejsc nie zabraknie. A i trochę kradzionych samochodów się znajdzie.
    1 
 7 
Do poprzednika. Nie za dużo jadu? Hulajnogowe towarzystwo rośnie. Co za pokolenie. Naprawdę wierzysz w ten system i samochody w centrum miasta? Tylko transport zbiorowy. Płatny wjazd do centrum. Innej drogi nie ma. Od aplikacji nie przybędzie ani miejsc parkingowych ani pasów w których samochody staną w korkach a w każdym z nich jeden pasażero-kierowca.
  
 4 
I koniecznie e-jełop, żeby omijać takie indywidua z daleka... Poza tym chodzi o zarządzanie miejscami postojowymi. Gdzie mają być samochody, jak nie w miastach? Na polach, w lasach? Też. Auto wymyslono, zeby przemiescic sie z punktu A do punktu B. Miasto to tez miejsce do poruszania sie autem. Owszem, moze czasami jest ich za duzo w centrum, ale dotychczas nikt tym nie zarządzał. Myślę, że pomysł urzędu jest bardzo dobrym pomysłem. To coś na wzór parkingów w centrach handlowych: czerwone światełko - zajęte, zielone - wolne. Bardzo pomocny system. Więcej pozytywnego myslenia! I bez docinków w stosunku do bliźnich. Zapewne niebawem, w święta, pojawisz się w kościele, więc wyhamuj swoje "mądrości".
    1 
 5 
e-Pedał by sie przydał. Nowoczesne podejście... sądziłem ze miasta nie powinny przyciągać samochodów do centrum...
    3 
Innowacyjne parkowanie to na razie wdrażają stołeczni kierowcy - na chodniku, na pasach, na trawniku, na 5 minut... I za darmo.
    1 
 2 



zobacz też:

TomTom pomoże parkować również w Polsce

On-Street Parking –usługa holenderskiego TomToma ułatwiająca upolowanie w miejskiej dżungli miejsca...

NaviExpert ułatwi parkowanie

Poszukiwanie miejsca parkingowego jest jedną z częstszych przyczyn tworzenia się korków, zwłaszcza w centrach miast...

Stołeczna aplikacja pomoże zaparkować

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie rozpoczął testy Systemu Informacji Parkingowej. Powiązane z SIP-em czujniki...


wiadomości

TPI

Centrala Warszawa tel. (22) 632 91 40 warszawa@tpi.com.pl Biuro Gdańsk tel./faks (58) 320 83 23 gdansk@tpi.com.pl Biuro Wrocław tel./faks (71) 325 25 15 wroclaw@tpi.com.pl Biuro Poznań tel./faks (61) 665 81 71 poznan@tpi.com.pl Biuro Kraków...

GEOPRYZMAT
RASZYN

Serwis gwarancyjny i pogwarancyjny instrumentów firmy Pentax, Kolida i innych.
    poprzedni miesiąc następny miesiąc
ponwtśroczwpiąsobnie
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
strzałka w dółnadchodzące wydarzenia
2025-06-21 | LUSOWO
Delimitacja i demarkacja granic Odrodzonej Rzeczypospolitej. Znaki graniczne na ziemiach polskich
X Konferencja z cyklu: „Delimitacja i demarkacja granic Odrodzonej Rzeczypospolitej. Znaki...
więcej
2025-06-25 | ŁÓDŹ
IV Spotkanie Użytkowników QGIS
W pierwszym dniu odbędą się sesje referatowe związane m.in. z cyberbezpieczeństwem, danymi...
więcej
2025-09-10 | LUBLIN
Kongres Geografii Polskiej 2025
Hasło tegorocznego kongresu „Geografia bez granic”, zachęcając do refleksji i dyskusji...
więcej
2025-09-11 | KRAKÓW
70-lecie Wydziału Inżynierii Środowiska i Geodezji Uniwersytetu Rolniczego
Ogólnopolska konferencja: 70-lecie Wydziału Inżynierii Środowiska i Geodezji - historia...
więcej
2025-09-18 | KATOWICE
Konferencja Naukowo-Techniczna: Nowoczesne rozwiązania informatyczne w administracji
Zapraszamy na drugą edycję wydarzenia „Nowoczesne rozwiązania informatyczne w...
więcej
2025-10-22 | ZIELONA GÓRA
II Kongres Geoinformacyjny
Po podsumowaniu I Kongresu Geoinformacyjnego Komitet Sterujący podjął decyzję o organizacji...
więcej
strzałka w dół zobacz pozostałe
Wielodrożność a Galileo
play thumbnail
czy wiesz, że...
strzałka w dół Czy wiesz, że...
łańcuch triangulacyjny w łuku Struvego miał długość 2880 km?
następny
strzałka w dółGeoludzie
Georg Bauer (Georgius Agricola) (1494-1555)

Georg  Bauer (Georgius Agricola)  (1494-1555)
Niemiecki górnik, mineralog, lekarz, humanista, zwany ojcem mineralogii. Urodził się 24 marca 1494 roku w Glauchau nad Muldą (Saksonia) w rodzinie sukiennika. Uczęszczał do szkółki wiejskiej, a następnie szkoły łacińskiej. Studia...
więcej

strzałka w dółGeodaty
1934
Profesor Moskiewskiego Instytutu Geodezji, Fotogrametrii i Kartografii - F.W. Drobyszew skonstruował stereometr - urządzenie do opracowania rzeźby metodą różnicową.
następny

© 2023 - 2025 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama

v2