Jak pisało wcześniej PTG, w przekonaniu członków tej organizacji nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań, aby na bazie spraw (postępowań) indywidualnych wojewódzka inspekcja nadzoru mogła dokonywać diagnoz co do poprawności tych działań w sensie ogólnym i wyciągać wnioski mające na celu wdrażanie w przyszłości rozwiązań poprawiających praworządność, usprawniających pracę organów i eliminujących wcześniej popełniane błędy. Z uwagi na to, że PTG stwierdziło rozbieżną praktykę wśród poszczególnych wojewódzkich inspektorów, wyjaśnienie tej kwestii winno przyczynić się do ujednolicenia zasad i zakresu kontroli na terenie całego kraju.
W odpowiedzi dla PTG Kazimierz Bujakowski stwierdza, że kontrola WINGiK-ów powinna obejmować zagadnienia związane m.in. z:
• terminowością i poprawnością zawiadamiania o dokonanych zmianach w danych ewidencyjnych,
• utrzymaniem operatu EGiB w aktualności,
• udostępnianiem danych ewidencyjnych,
• zabezpieczeniem danych EGiB przez zniszczeniem, utratą, nieuprawnioną modyfikacją czy dostępem osób nieuprawnionych,
• oceną stanu modernizacji EGiB,
• prowadzeniem rejestru cen i wartości nieruchomości,
• przekazywaniem GGK przez starostę danych określających przebieg granic jednostek i obrębów ewidencyjnych, dla których ustalono nowe punkty graniczne lub zmienione zostały współrzędne określające położenie dotychczasowych punktów,
• obowiązkiem tworzenia metadanych dla EGiB,
• obowiązkiem zgłaszania zbiorów i usług danych przestrzennych do ich ewidencji.
Powyższe zagadnienia – pisze GGK – jako jedne z wielu, zostały ujęte w zaleceniach wdrażających standardy kontroli, opracowane w zeszłym roku i skierowane na początku tego roku do wojewódzkich inspektorów nadzoru.
Kazimierz Bujakowski podziela ponadto opinię PTG, że kontrola wprowadzania zmian do operatu ewidencyjnego jak najbardziej mieści się w zakresie obowiązków WINGiK-ów, gdyż zgodnie z prawem kontrola taka obejmuje ocenę poprawności wprowadzania zmian w operacie EGiB, w tym dokonywanie oceny dokumentacji stanowiącej dowody zmian. W ocenie GGK inspektor nie może jednak kontrolować prawidłowości prowadzenia postępowań administracyjnych wszczynanych na podstawie § 47 ust. 3 rozporządzenia ws. EGiB*.
W nawiązaniu do korespondencji pomiędzy PTG a małopolskim WINGiK-iem Kazimierz Bujakowski stwierdza ponadto, że jeśli wojewódzki inspektor dostrzeże powtarzające się nieprawidłowości, to może wystąpić z wnioskiem do organu, którego działania nadzoruje, o przyjęcie rozwiązań mających na celu poprawę pracy tego organu w zakresie geodezji i kartografii.
Polskie Towarzystwo Geodezyjne zapowiada, że wkrótce ustosunkuje się do tego listu.
Pełna treść listu GGK
* – W przypadku gdy aktualizacja operatu ewidencyjnego wymaga wyjaśnień zainteresowanych lub uzyskania dodatkowych dowodów, starosta przeprowadza w sprawie tej aktualizacji postępowanie administracyjne lub stosuje art. 22 ust. 3 ustawy.