Przedstawione w nim propozycje zmian mają na celu przede wszystkim:
• dostosowanie dotychczasowych przepisów rozporządzenia do obowiązujących obecnie innych przepisów prawa, w tym ustaw
o infrastrukturze informacji przestrzennej, o gospodarce nieruchomościami, o własności lokali;
• harmonizację zbiorów danych ewidencji gruntów i budynków z innymi zbiorami danych;
• ujednolicenie zbiorów danych zawartych w powiatowych bazach EGiB oraz logicznych modeli tych baz i stworzenia przez to warunków do udostępniania danych zgodnie z ustawą
o IIP oraz wykonania obowiązków dotyczących zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach;
• przyjęcie formatu GML, jako podstawowego formatu wymiany i udostępniania zbiorów danych ewidencji gruntów i budynków oraz dostosowanie dotychczasowego formatu wymiany danych ewidencyjnych SWDE do potrzeb ZSIN oraz infrastruktury informacji przestrzennej;
• doprecyzowanie zasad zaliczania gruntów do rodzajów użytków gruntowych;
• dostosowanie systematyki grup i podgrup rejestrowych do przepisów ustawy
o gospodarce nieruchomościami;
• rozszerzenie zakresu zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją o dane dotyczące gleboznawczych klas gruntów.
Przepisy przejściowe zakładają, że jeszcze przez 18 miesięcy od wejścia rozporządzenia w życie dopuszczona będzie wymiana i udostępnianie danych ewidencyjnych zgodnie z załącznikiem 4 starego rozporządzenia (tj. z 2001 roku). Z kolei format SWDE może być stosowany jeszcze przez 30 miesięcy. Po tym okresie może być używany wyłącznie dodatkowo, obok obowiązkowego GML-a.
Jak napisano w ocenie skutków regulacji, propozycje zmian wychodzą naprzeciw sugestiom i postulatom zgłaszanym przez przedstawicieli służby geodezyjnej i kartograficznej wszystkich szczebli administracji, środowisko naukowe, wykonawców prac geodezyjnych i kartograficznych oraz instytucje i organy administracji wykorzystujące lub planujące wykorzystywanie danych rejestru ewidencji gruntów i budynków.
Prawodawcy przewidują, że projektowane rozporządzenie będzie miało pozytywny wpływ na działalność organów administracji rządowej i samorządowej. W celu jego wykonania niezbędne będą jednak dodatkowe działania ze strony starostów związane z modernizacją systemów teleinformatycznych do prowadzenia ewidencji, w tym doprowadzeniem struktury i treści baz danych do zgodności z rozporządzeniem. W latach 2012-14 ma to kosztować 57 mln zł, czyli około 150 tys. zł w przeliczeniu na powiat. By zredukować te koszty, starostowie i prezydenci miast będą mogli nieodpłatnie wykorzystywać system teleinformatyczny tworzony i pilotażowo wdrażany w ramach projektu „Wypracowanie i wdrożenie innowacyjnych metod integracji danych katastralnych, mapy zasadniczej i Bazy Danych Topograficznych oraz modernizacja usług publicznych świadczonych przez służbę geodezyjną i kartograficzną” (realizowanego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego we współpracy z GGK).
Uzgodnienia resortowe tego aktu potrwają 2 tygodnie. Terminu przesyłania uwag w ramach konsultacji społecznych na razie nie podano.
Projekt rozporządzenia